Jei kaimyną galiu pažinti Aš, gali ir Tu

Ataskaita apie projektą

Info žiniasklaidai

Asociacija „Širvintų miesto bendruomenė“ teikė paraišką Nevyriausybinių organizacijų ir bendruomeninės veiklos stiprinimo 2022 metų veiksmų plano 1.1.6 priemonei ,,Stiprinti bendruomeninę veiklą savivaldybėse” ir gavo finansavimą projektui „Jei kaimyną galiu pažinti Aš, gali ir Tu“. Ilgą laiką užsitęsus pandemijai kuris laikas buvo apribotos gyventojų keliavimo, pasibuvimo kartu galimybės. Prasidėjęs karas Ukrainoje privertė atsisakyti ilgesnių kelionių, sukaustė žmones laukimo būsenoje. Tai labai neigiamai atsiliepė ne tik jų kultūrinei, pažintinei, švietėjiškai veiklai, bet ir labai išbalansavo psichinę bei emocinę jų sveikatą. Neturėdami galimybių pažinti, bendrauti, pamatyti, patirti, baimindamiesi dėl savo, savo artimųjų ir savo šalies ateities, gyventojai vis dažniau patyrė depresines nuotaikas, emocines kaitas. Tai atsiliepė ir jų tarpusavio santykiams su aplinkiniais.

Šiuo projektu siekėme keisti susidariusią padėtį, atkreipdami dėmesį į tai, kad sutelktumas, stiprūs bendruomeniniai ryšiai padeda spręsti ne vieną problemą.

Kviesdami žmones vis geriau pažinti savo šalį, susipažinti su rajono kaimynais, jų pasididžiavimu (lankomais objektais) skatinome geriau pažinti ir savo kraštą, skatinome pilietiškumą.

Kelionei pasirinkome Molėtų kraštą, rodos tokį artimą, bet dar pilnai nepažintą.

Kelionės maršrute atsidūrė Europos geografinis centras. Europos geografinio centro ieškoma jau daugiau nei 200 metų. Astronomai, geografai, matematikai ir fizikai pateikia gana skirtingus skaičiavimus, dėl to Europos centrą žyminčių ženklų yra pastatyta Lenkijoje, Slovakijoje, Baltarusijoje, Vengrijoje, Estijoje. Tokį tašką turime ir Lietuvoje. Kur jis, kieno ir kaip apskaičiuotas turėjo galimybę sužinoti kelionės dalyviai.

Norint pažinti Molėtų kraštą reikia apsilankyti Asvejos regioniniame parke ir tiesiog būtina užlipti į Dubingių piliavietę, kuri paskelbta Lietuvos kultūros paminklu ir įtraukta į saugomų kultūros paveldo objektų sąrašą. Pasakojama, jog ant jos kadaise stūksojo pilis, o po slaptų vestuvių su Žygimantu Augustu, rūmuose gyveno gražioji Barbora Radvilaitė. Pasivaikščiojome po piliavietę, užsukome į ekspozicijos centrą, pasiklausėme gidės pasakojimų.

Daug laiko skirta buvo Molėtų miestui. Daug istorinių žinių turinti gidė negailėjo savo laiko ir mielai dalijosi informacija. Taip ne tik susipažinome su miestu, pasimatavome žvejo batus, praėjome siauriausia miestelio gatve, bet turėjome galimybę užsukti į bažnyčią, pamatyti šiuo metu ant grindinio nukeltus remontuojamos bažnyčios bokštus, prisiliesti prie skaudžios žydų temos, pasigrožėti Pastovio ir Pastovėlio ežero pakrantėmis.

Molėtai garsūs ir vieninteliu Europoje tokio pobūdžio Etnokosmologijos muziejumi. Tad jo lankymas taip pat buvo įtrauktas į mūsų programą. Šiame muziejuje apie pasaulio suvokimą pradedama pasakoti nuo praeities, o vėliau per skirtingas temas keliavome į šiuolaikinius laikus – dabartinį mokslo supratimą apie Visatą. Ir galiausiai patekome į 30 m. aukštyje esančią apžvalgos aikštelę. Aukštaitijos apylinkės, 6 aplink esantys ežerai – nepaliko abejingų.

Ilgą laiką Mindūnų gyvenvietės pavadinimas buvo žinomas ne dėl to, kad Mindūnai kažkuo garsūs, bet kaip orientyras, nusakantis kelionės kryptį. Tačiau 1988 metais čia buvo įkurtas Ežerų žvejybos muziejus, ne tik tapęs pirmąja lankytina vieta, bet ir išgarsinęs šią vietą. Matyt, muziejus čia įkurtas neatsitiktinai, nes tai pati ežeringiausia Aukštaitijos vieta ir aplink yra net 9 ežerai.

O kaip lankydamasis tokiose ežeringose vietose neparagausi žuvienės. Šeimininkė Irena ne tik ja vaišino, bet dalinosi receptu, vis įpindama į pasakojimą dainų ir muzikos garsus. Jai pritarė ir kelionės dalyviai.

Mindūnų kaime, prie Baltųjų Lakajų ežero yra apžvalgos bokštas. Bokšto architektūrinis sprendimas primena liauną medžio stiebą, besiveržiantį į viršų. Ir užkopti į 36 m. aukštyje esančią apžvalgos aikštelę sočiai pavalgius tikrai buvo jėgų. Šiuo metu Labanoro (Mindūnų) apžvalgos bokštas yra antras pagal aukštį Lietuvoje, lyderio pozicijas užleido Birštono apžvalgos bokštui.

Taigi, Molėtus galima išskirti kaip rekordininkus. Čia vienintelis Europoje Etnokosmologijos muziejus, ilgiausias Asvejos ežeras Lietuvoje, vienintelė Lietuvoje profesionali astronomijos observatorija, antras aukščiausias Lietuvos bokštas Lietuvoje, vienintelis tokio pobūdžio ežerų žvejybos muziejus, pirmasis specializuotas stiklo dirbinių muziejus. Šios kelionės metu aplankėm beveik visus šiuos objektus. Gautas žinias dar užtvirtinom kelionės atgal į Širvintas metu autobuse surengtoje viktorinoje. Patys dėmesingiausi sulaukė apdovanojimų, visi grįžo su atminimo dovanėlėmis. O vakare, sutemus dar turėjome galimybę pasidairyti po Širvintas dengiantį dangų pro teleskopą. Saturnas su jo žiedais ir vėl nepaliko abejingų, o dar vienas klausimų atsakymų žaidimas dar labiau praturtino žinias apie kosmosą.

Labai dėkojam visiems, prisidėjusiems prie šio projekto įgyvendinimo, keliavusiems kartu, kūrusiems nuostabią atmosferą, besidalijusiems savo širdžių šiluma. Neatsisveikiname, bet sakome „Iki susitikimo jau naujose kelionėse“.

Daugiau informacijos ir nuotraukų rasite mūsų FB paskyroje „Širvintų miesto bendruomenė“.

Asociacijos „Širvintų miesto bendruomenė“ pirmininkė, projekto administratorė A. Skeberienė